Menu

Wszystko o Suplementach Glutaminowych na Odzyskiwanie

Suplementacja L-glutaminy jest szeroko dyskutowana na arenie sportowej i kulturystycznej. Będąc nieistotnym aminokwasem, l-glutamina jest łatwo wytwarzana przez organizm w drodze naturalnych procesów. Co więcej, l-glutamina jest najbardziej rozpowszechnionym aminokwasem w ludzkim ciele.

Czy suplementacja l-glutaminy jest naprawdę konieczna?

Istnieją argumenty dla obu stron, które omówimy. Na początek oto niektóre z podstawowych korzyści płynących z suplementów l-glutaminy:

  • Uzupełnia zapasy glikogenu, gdy węglowodany są niskie ( 1 ).
  • Wspomaga układ odpornościowy i trawienny ( 2 ).
  • Łatwo stosowany w produkcji energii.
  • Niezbędny do naprawy i wzrostu mięśni ( 3 ).

Ale to nie zawsze oznacza, że suplementy l-glutaminy bezpośrednio doprowadzą do tych korzyści. W końcu nasze ciało dostarcza już naturalnie dużo L-glutaminy, dlatego w kilku badaniach nie udało się ustalić, czy suplementacja L-glutaminą rzeczywiście przynosi korzyści sportowcom.

Suplementy L-glutaminy nie zawsze działają:

Najlepiej streszcza to artykuł Randy’ego Eichnera „ Suplementy glutaminy: przedłużanie pobytu ”. Zasadniczo dr Eichner rozrywa przemysł suplementów za swoje obecne twierdzenia na temat suplementacji l-glutaminą, które jego zdaniem nie są poparte obecnymi badaniami.

Dla nas dr Eichner przedstawia dobry argument, ale posuwa się nieco za daleko. Ponieważ w badaniach klinicznych stwierdzono pewne pozytywne skutki suplementacji l-glutaminą.

Oto, kiedy działały suplementy l-glutaminy:

Irańskie badanie z 2012 r. Wykazało, że suplementy l-glutaminy zmniejszają DOMS (opóźniony ból mięśni) w mięśniu czworogłowym. Celem samego badania była przede wszystkim ocena aktywności elektromiograficznej mięśnia czworogłowego po wysiłku z suplementacją l-glutaminą. Chociaż nie stwierdzono rozstrzygających wyników testów elektromiograficznych, uczestnicy zgłosili osłabienie DOMS, co jest znaczące z jego strony. Zobacz tutaj .

W artykule z 2008 r. Zatytułowanym „ Kliniczne stosowanie suplementacji glutaminą” analizuje się stosowanie IV-glutaminy u krytycznie chorych pacjentów. Podsumowanie tego artykułu przedstawia zalety l-glutaminy w zapobieganiu wyniszczeniu mięśni i sprzyja rozszerzeniu zastosowania IV-glutaminy. Teraz jest to oczywiście dalekie od przyjmowania sproszkowanej l-glutaminy wewnątrz lub po treningu. Ale to informacje, o których warto pamiętać.

W 2013 r. W badaniu klinicznym „ Suplementacja glutaminy: wpływ na wytrzymałość, siłę i regenerację ” oceniano suplementację l-glutaminy u sportowców przez 6 dni. Pod koniec badania naukowcy nie znaleźli związku między suplementacją l-glutaminy a ostrym powrotem do zdrowia. Odkryli jednak, że suplementacja l-glutaminą przywraca wskaźniki mocy i zwiększa wytrzymałość.

Powyższe badania umiarkowanie wspierają suplementację l-glutaminą. Jednak nie uderza całkowicie w gwoździe w głowę.

Kilka innych uwag:

  1. L-glutamina jest niedroga – i często jest uzupełniana w niezliczonej ilości innych badanych związków.
  2. L-glutamina jest znana z tego, że jest poważnym atutem do regeneracji, nawet jeśli „regeneracja mięśni” nie jest w 100% obsługiwana. Oznacza to, że istnieje powód, dla którego pacjenci oparzeni i krytycznie chorzy otrzymują suplementację glutaminą.

Podsumowując, pozwól nam opowiedzieć o badaniu Micah Zuhl i wsp. Opublikowanym w Journal of Applied Physiology 2014…

Dr Zuhl i zespół postanowili ocenić wpływ suplementów l-glutaminy na przepuszczalność żołądkowo-jelitową spowodowaną wysiłkiem fizycznym. Jak wyjaśniają, podczas ćwiczeń połączenia komórek jelitowych często się rozluźniają i otwierają, umożliwiając wnikanie cytotoksyn i substancji drażniących i powodowanie reakcji układu odpornościowego. Przez powtarzający się okres czasu może to wpływać na problemy zdrowotne, takie jak nieszczelność jelit. Pod koniec badania ci faceci uważają, że codzienne przyjmowanie suplementów l-glutaminy znacznie zniechęciło do przepuszczalności przewodu pokarmowego ( patrz badanie tutaj ).

Zawsze wiemy, że glutamina jest dobra dla przewodu pokarmowego. Ale to naprawdę podkreśla wartość l-glutaminy. W końcu jesteś tym, co wchłaniasz jako kulturysta lub sportowiec. Jeśli ciągle masz drażliwe jelita, to nie zyskujesz. Podobnie, zapalenia należy unikać, gdy już obciążasz swoje ciało.

Ostateczny wniosek na temat l-glutaminy i jej wartości uzupełniającej

L-glutamina w umiarkowanych dawkach jest zaletą w opinii zespołu BWSB. Czy przyłapiesz nas na wyjściu i kupowaniu samodzielnego proszku l-glutaminy? Nie. Ale zobaczysz, że faworyzujemy suplementy, takie jak 8 gramów BCAA z dodatkiem 5 gramów glutaminy. To właśnie tam l-glutamina świeci, jako dodatek do już świetnych suplementów.

Czy oczekujemy cudów od l-glutaminy? Nie.

Ale spodziewamy się, że będzie działał dobrze wraz z suplementem BCAA w celu zmniejszenia DOMS, pomocy w regeneracji, tankowania glikogenu w mniejszym stopniu i pomocy w utrzymaniu lepszego układu pokarmowego. Wszystkie te mikro-korzyści sumują się z czasem, tak jak codzienna praca na siłowni.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *